Hiperglikemia i hipoglikemia – powikłania cukrzycy

U chorych na cukrzycę należy kontrolować poziom cukru we krwi, aby nie dopuścić do hipoglikemii – niedocukrzenia lub hiperglikemii – przecukrzenia. Zarówno wysoki, jak i zbyt niski poziom cukru we krwi jest niebezpieczny dla życia i zdrowia chorego.

Redakcja Zrozumieć Starość 20.02.2018
FacebookTwitterEmail

Hiperglikemia – przyczyny, objawy, pierwsza pomoc 

Hiperglikemia – to przecukrzenie, czyli nadmierna ilość glukozy we krwi – występuje tylko u osób z cukrzycą. Jej główne przyczyny to:

  • zbyt duża podaż glukozy i innych składników pokarmowych: obfity posiłek,
  • zbyt mała dawka insuliny (leku przyjmowanego przez chorych na cukrzycę),
  • mniejszy niż zwykle wysiłek fizyczny, a taka sama ilość jedzenia,
  • choroba z gorączką.

Główne objawy hiperglikemii, są zależne od jej postaci

Rozróżniamy hiperglikemię łagodną i ciężką.

Podczas łagodnej hiperglikemii chory odczuwa zmęczenie, senność, jest ogólnie osłabiony. Ma on zaburzenia widzenia, skurcze w nogach, wzmożone pragnienie oraz często oddaje mocz.

Objawy ciężkiej hiperglikemii to olbrzymie pragnienie, suchość skóry i błon śluzowych, szybkie i słabe tętno, głęboki, przyspieszony oddech z wyczuwalnym zapachem acetonu. Chory skarży się też na bóle brzucha, nudności i wymioty. Ciężka hiperglikemia może prowadzić do utraty przytomności i śpiączki,

Pierwsza pomoc w hiperglikemii:

  • chory przytomny – podać insulinę (jeśli mamy takie uprawnienia), podawać też jak najwięcej czystej wody do picia;
  • chory nieprzytomny – ułożyć w pozycji bezpiecznej, wezwać pogotowie, okryć, kontrolować tętno, oddech.

Hipoglikemia – objawy, przyczyny, pierwsza pomoc 

Hipoglikemia – to niedocukrzenie, czyli niedobór glukozy we krwi – może wystąpić u osób chorych na cukrzycę, ale też zdrowych głodnych osób lub po nadmiernym wysiłku. Główne przyczyny hipoglikemii to:

  • zbyt duża dawka przyjętej insuliny lub leków zmniejszających poziom cukru we krwi (bądź nieregularne ich przyjmowanie),
  • błędy dietetyczne (biegunka) lub za mały posiłek,
  • spożycie alkoholu,
  • duży wysiłek fizyczny.

Główne objawy hipoglikemii, są zależne od jej postaci

Tak jak w przypadku hiperglikemii, rozróżniamy jej postać łagodną i ciężką.

Podczas łagodnej hipoglikemii chory odczuwa głód, osłabienie, zaburzenie widzenia oraz mocne bóle i zawroty głowy. Chory jest senny, me tendencje do drżenia mięśni i omdleń.

Objawami ciężkiej hipoglikemii jest obfite pocenie się, bladość skóry, przyspieszone tętno i kołatanie serca. Chory jest pobudzony, nerwowy a czasem nawet agresywny, ma płytki oddech i drgawki. ciężka hipoglikemia może prowadzić do śpiączki, a nawet śmierci.

Pierwsza pomoc w hipoglikemii:

  • chory przytomny – należy jak najszybciej podać cukier (mocno osłodzona woda, coca-cola lub inny słodki napój, najlepiej gazowany, słodka herbata, cukierki, cukier, najlepiej glukozę – do kupienia w tabletkach – 3 tabletki);
  • chory nieprzytomny – ułożyć w pozycji bezpiecznej, wezwać pogotowie, okryć, kontrolować tętno, oddech.

Najszybszym sposobem podniesienia poziomu glukozy we krwi jest przyjęcie przez chorego cukru pod jakąkolwiek postacią. Mogą to być 3 tabletki glukozy (do kupienia w aptece), 2-3 kostki cukru, możemy podać herbatę albo wodę osłodzoną 2 łyżeczkami cukru lub szklankę soku pomarańczowego. Pamiętajmy, że cukier w formie kostek, tabletek czy rozpuszczany w płynie należy podać doustnie jedynie wówczas, gdy chory jest przytomny.

Redakcja Zrozumieć Starość

Ogólna ocena:
5
ilość ocen: 1

Komentarze

0

Podobne artykuły

Pobierz bezpłatny Poradnik dla Rodzin i Opiekunów Seniorów

Książka dedykowana jest wszystkim tym, którzy chcą zgłębić swoją wiedzę na temat opieki i wsparcia seniorów w codziennym życiu. Publikacja jest bezpłatna i zawiera praktyczne informacje dotyczące procesów starzenia, chorób związanych z wiekiem, opieki, rehabilitacji i pomocy socjalnej.